Φέρνοντας την προσοχή στις αισθήσεις μου. Τι μου προσφέρει;

Πως η παρατήρηση των αισθήσεων βελτιώνει την καθημερινότητα σου και εμπνέει μια ζωή με συνειδητότητα.

unsplash

Καλώς όρισες στο πρώτο αισθητηριακό άρθρο του Foodchaos!

Ήδη ρίχνοντας μια ματιά στη σελίδα μου στο Instagram (που ελπίζω να έχεις ρίξει!) θα παρατήρησες πως μιλάω αρκετά για τις αισθήσεις. Μέσα από video και post σου προτείνω τρόπους ώστε να χρησιμοποιείς στο μέγιστο τη λειτουργία των αισθήσεων σου, ώστε να τρως αλλά και γενικότερα να ζεις καλύτερα.

“Μα τι εννοείς, μια χαρά δεν λειτουργούν οι αισθήσεις μου;” πιθανό να ρωτήσεις.

Και δίκιο θα έχεις. Ας δούμε λοιπόν το σκεπτικό από πίσω, αρχίζοντας από τα βασικά.

Σε επαφή με οποιοδήποτε ερέθισμα υπάρχει διέγερση των αισθητηριακών υποδοχέων στον εγκέφαλο σου. Η πληροφορία που λαμβάνεις μέσω των υποδοχέων αυτών οργανώνεται, αποθηκεύεται, και το μυαλό σου ψάχνει να βρει συσχέτιση με παλαιότερες εμπειρίες σου, για να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει.

Στη συνέχεια έρχεται η απόκριση, η αντίδραση σου δηλαδή στην πληροφορία που προήλθε από το ερέθισμα αυτό. Επειδή οι εμπειρίες της ζωής σου είναι διαφορετικές από τις εμπειρίες των άλλων, βλέπεις γύρω σου με έναν μοναδικό τρόπο και (είτε το πιστεύεις είτε όχι), κανείς δεν μπορεί να αντιληφθεί τον κόσμο 100% ακριβώς όπως εσύ. Καταπληκτικό, έτσι;

canva

Οι αισθήσεις σου λοιπόν είναι οι πύλες μέσω των οποίων ανακαλύπτεις τι υπάρχει στον κόσμο γύρω σου.

Με την προϋπόθεση πως οι αισθήσεις σου λειτουργούν καλά (δεν υπάρχει εννοώ κάποιο παθολογικό αίτιο), μπορείς να αντιληφθείς με αρκετή ακρίβεια το τι συμβαίνει γύρω σου. Ποιες μυρωδιές υπάρχουν στην ατμόσφαιρα, ποια είναι η διαφορά των δύο μπλε αποχρώσεων για τον τοίχο σου, αν το φαγητό σου φάνηκε αλμυρό και λοιπά.

Μα πότε οι αισθήσεις μου δεν λειτουργούν καλά;

Η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα στο πως χρησιμοποιούμε τις αισθήσεις στην καθημερινότητα μας. Εκτός του ότι περιοριστήκαμε στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού μας, βλέποντας μόνο τους υπαλλήλους των σούπερ-μάρκετ και τους φαρμακοποιούς, ακούγαμε το παραλήρημα της τηλεόρασης χωρίς να έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε live την αγαπημένη μας μουσική. Η ανοσμία ήρθε σαν κεραυνός για να μας δείξει πώς κατακρεουργείται η γεύση όταν αυτές οι δύο αισθήσεις δεν συνεργάζονται. Με τι όρεξη να απολαύσεις το φαγητό όταν δεν το μυρίζεις καν; Όσο για την αφή, την πιο κρίσιμη αίσθηση εν όψει πανδημίας, παραλίγο να αφανιστεί με τις οδηγίες να μην αγγίζουμε τίποτα, να μην αγγιζόμαστε καν.

Πέραν της πανδημίας, το πρόβλημα φαίνεται να είναι πιο γενικό. Η αλήθεια είναι πως ακόμη και αν δεν το καταλαβαίνεις, στη σημερινή εποχή οι αισθήσεις σου φαίνεται κάπως να νεκρώνονται. Σε μια καθημερινότητα που καταναλώνεις υλικά, υπηρεσίες και πληροφορίες από οθόνες, η όραση γίνεται η πιο σημαντική σου αίσθηση, αμελώντας τη σημαντικότητα των υπολοίπων. Βέβαια, εξακολουθούν να υπάρχουν ερεθίσματα και αποκρίσεις σε αυτά, απλά σου συμβαίνουν χωρίς να καταλαβαίνεις το γιατί. Έτσι, ζεις μια καθημερινότητα θεωρώντας τις αισθήσεις σου δεδομένες και σταματάς να βιώνεις ουσιαστικά την ομορφιά γύρω σου. Ξέρω, ακούγεται κάπως κλισέ αλλά δυστυχώς είναι αλήθεια.

Κάτι άλλο που παρατηρούμε πολύ στην εποχή μας και προσωπικά είναι αυτό που με προβληματίζει περισσότερο από όλα, είναι η διέγερση και η καθοδήγηση των αισθήσεων μας προς την αγορά αγαθών και υπηρεσιών που υπό άλλες συνθήκες μπορεί να μην αγοράζαμε. ΔΕΝ ΛΕΩ, και εγώ έχω υποκύψει στην απόλαυση ενός φρεσκοψημένου muffin (ή και δύο) μια ηλιόλουστη Κυριακή πρωί στο αγαπημένο μου café, όμως το θέμα είναι η απόφαση αυτή να γίνεται όσο πιο συνειδητά γίνεται. Εκεί είναι όλο το ζουμί.

unsplash

Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω τις αισθήσεις μου σαν όπλο για να τρώω και να ζω καλύτερα;

Και κάπου εδώ έρχομαι και σου λέω – δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο!

Πάμε σε ένα σενάριο. Σου έχει τύχει να μπαίνεις μηχανικά στην κουζίνα, με την κούπα του καφέ σου στο χέρι και να ξεχνάς πως ήθελες να ξαναγεμίσεις την κούπα με καφέ;  Αφήνεις την κούπα στον πάγκο, θυμάσαι να βγάλεις τα σκουπίδια έξω, αφήνεις τα σκουπίδια έξω και τρέχεις να κλείσεις το θερμοσίφωνο που μόλις θυμήθηκες πως είναι ανοιχτό. Ξαναγυρνάς στην κουζίνα, σε πιάνει άγχος για το deadline, βουτάς μια σοκολάτα από το ψυγείο. Γυρνάς στο δωμάτιο με ευχαρίστηση από τη σοκολάτα, τύψεις γιατί είσαι σε διατροφή και μέσα στη νύστα γιατί προφανώς και δεν έβαλες ποτέ καφέ στην κούπα σου…

Γιατί συνέβει αυτό; Απλούστατα επειδή στο μυαλό σου έχεις 40 άλλες σκέψεις και προβληματισμούς, που τα κουβαλάς non-stop. Ε, αυτή λοιπόν η συμπεριφορά είναι αυτό που ονομάζουμε “απουσίας της συνειδητότητας”.

Σκέψου τώρα. Στη διαδρομή προς την κουζίνα το μόνο πράγμα που σκέφτεσαι είναι η κούπα του καφέ. Ο ζεστός, μυρωδάτος καφές που θα σου δώσει το boost που χρειάζεσαι αυτή την στιγμή. Η ποικιλία που είναι η αγαπημένη σου, γιατί νιώθεις μια ισοροπημένη επίγευση. Η κούπα που σε κάνει να χαμογελάσεις επειδή είναι σουβενίρ από το τελευταίο σου ταξίδι. Σερβίρεις καφέ και κλείνεις τα μάτια για μια στιγμή και μυρίζεις το άρωμα του. Το ξέρω πως ακούγεται σαν σενάριο διαφημιστικού σποτ, αλλά δοκίμασε το και δες πόσο καλύτερη είναι η εμπειρία σου. Μόνο με το να επικεντρώσεις την προσοχή σου σε αυτό που κάνεις, και στο πως αντιδρούν οι αισθήσεις σου.

Πάμε τώρα σε κάτι άλλο.

Εκτός από ισχυρός σύμμαχος στην προσπάθεια σου να φέρεις την προσοχή σου στο τώρα, οι αισθήσεις σε βοηθούν να βελτιώσεις τις διατροφικές σου επιλογές, αλλά και την καθημερινότητα σου. Εδώ μιλάει η νευροεπιστήμη, η επιστημονική δηλαδή μελέτη του νευρικού μας συστήματος.

Τι σου λέει με απλά λόγια; Ερεθίσματα από το περιβάλλον μπορούν να σε κάνουν να αισθάνεσαι καλύτερα. Έτσι, εάν γνωρίζεις τις τεχνικές, κατευθύνεις τις αισθήσεις σου προς το δικό σου καλό. Δηλαδή, με τη “κατευθυνόμενη” διέγερση των αισθήσεων σου, χρησιμοποιείς καλύτερα το περιβάλλον του σπιτιού ή του χώρου εργασίας σου για να υποστηρίξεις την υγεία και την ευημερία σου. Κάποια από τα οφέλη της αισθητηριακής προσέγγισης της καθημερινότητας σου είναι:

  • Να χαλαρώνεις
  • Να κάνεις καλύτερες επιλογές στο φαγητό σου
  • Να αισθάνεσαι ενέργεια όταν το χρειάζεσαι
  • Να νιώθεις περισσότερη αυτοπεποίθηση
  • Να έχεις καλύτερη απόδοση στη δουλειά
  • Να κοιμάσαι καλύτερα
  • Να κλείνεις καλύτερες συμφωνίες
  • Να βελτιώνεις τις (ερωτικές) σχέσεις σου

unsplash

Άρα από τη μία, μέσω της παρατήρησης των αισθήσεων ησυχάζει ο νους σου και δίνεις προσοχή στον εαυτό σου και από την άλλη, με τη σωστή χρήση των ερεθισμάτων από το περιβάλλον, βελτιώνεις τις συνήθειες και τη ζωή σου.

Τρόποι για να τα καταφέρεις, αισθητηριακές συμβουλές, εσυνείδητη διατροφή και πολλά άλλα έρχονται στο blog του Foodchaos.

Σε καλωσορίζω με μεγάλη μου χαρά και εύχομαι το υλικό να σε εμπνεύσει!

Stay tuned!

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top